Back Injuries

Allmän ryggsmärta

General Back Pain

Nedre ryggsmärta - Muskelsvaghet som orsak

I stort sett alla över 25 år känner till ryggsmärtor av en eller annan typ. Varje dag tar läkare, sjukgymnaster, chiros med mera hand om patienter och hanterar problem som sträcker sig från normal spänningssmärta hela vägen till diskbråck. Även om många människor kan känna att det är ryggraden som är problemet, orsakas de flesta fall av ryggsmärta av muskelsvaghet och problem. Det som ofta händer är en ond cirkel av brist på träning och styrka, som leder till ryggsmärtor, vilket gör det svårare att träna. På detta sätt är behandling av muskelryggsmärta mycket annorlunda än ryggrads- och skelettproblem.

Ryggsmärta som ett utbrett problem

Bland de "utbredda tillstånden", t.ex. de vanligaste hälsoproblemen, är ryggsmärta ett av de vanligaste problemen. I genomsnitt klagar mer än 80 procent av vuxna över ryggsmärtor; cirka en tredjedel av dem lider av det regelbundet. Det är ingen överraskning att en fjärdedel av alla sjukskrivningar och arbetsfrånvaro faller under kategorin rygg-/ryggbesvär. I genomsnitt stannar de drabbade hemma i mer än 13 dagar enligt olika studier. En kontinuerlig ökning under de senaste decennierna har också observerats.

En av orsakerna är intressant: Fler och fler patienter lider tyvärr av regelbundna och envisa spänningar – och har samtidigt svaga ryggmuskler. Experter talar om en ökning av "ryggsmärta på grund av muskelsvaghet".

Utlösa stress: känslomässigt och fysiskt stressande

Diskussioner med ryggsmärtaexperterna gör det tydligt att när det gäller ryggsmärtor måste personen som ett tag fokuseras på. Hos många patienter finns det inte bara fysiska utan också känslomässiga orsaker: Regelbunden stress, arbetspress, emotionell stress med mera leder alla till. Det sägs att ögonen är ett fönster mot själen, men baksidan kan ofta vara det också. Dessutom kan mer tid vid skrivbordet för arbete och möten samt längre tid i bilen att köra till jobbet och tillbaka också belasta allt. Mellan arbete, familj och dagliga sysslor finns det knappt någon tid för sport och avkoppling. Effekterna kan tydligt ses om det tillkommer påfrestningar eller skador.

Ryggsmärta och muskelsvaghet - en ond cirkel

När det finns mindre vila och mer arbete i kombination med ökad stress och spänning, kan en ond cirkel utvecklas. Spänd hållning kan lätt uppstå när det är stress och brist på motion. Som ett resultat använder människor ofta smärtstillande medel för att behandla smärtan, ofta bortser man från kärnorsaken. Som ett resultat blir problemet värre med tiden eftersom musklerna helt enkelt blir mer spända och ansträngda. Bit för bit blir musklerna svagare och mer ansträngda och kronisk ryggsmärta uppstår.

Svaga muskler och ryggsmärtor börjar ofta hemma

Början av den onda cirkeln gör det tydligt: ​​Kronisk ryggsmärta börjar oftast hemma. Om du inte stärker och tränar ryggmusklerna kommer de inte att fungera korrekt. Det som börjar som ryggsmärta på grund av muskelsvaghet kan sedan utvecklas till större skador och obehag.

Muskelsvaghet kan också komma från andra saker. En lång tids sjukdom med lite motion, fysisk felställning eller andra orsaker som psykisk ohälsa kan leda till muskelsvaghet i ryggen.

Vad ska man göra med ryggsmärtor orsakade av muskelsvaghet?

Huvudbehandlingen av muskelinsufficiens i ryggen är aktivering och målinriktad utveckling av de försvagade musklerna. Det är viktigt att släppa och lätta på spänningar i ryggen innan du stärker för att låta muskeln byggas upp. I denna övning mot muskelsvaghet och återuppbyggnad av musklerna kan ryggstöd och hängslen användas som stöd för att styra rörelser och stimulera muskelaktivitet på ett riktat sätt.

Träna, stärka och stabilisera - Bygga muskler för att behandla ryggsvaghet

Beroende på typ och placering av spänningar, ryggsmärtor och muskelsvaghet erbjuder Bauerfeind olika ryggstöd för att stärka det stabiliserande arbetet och förstärkningen av musklerna. Den anatomiskt utformade kompressionsväven, i kombination med de speciella gelkuddarna, arbetar för att främja blodflödet, stabilisera och lugna musklerna och stärka ryggen.

Ryggsmärtor är ett varningstecken på något allvarligare i horisonten och ofta en viktig indikator på överdriven stress och brist på motion. Riktade stärkande och uppbyggande övningar samt regelbundna, skonsamma uthållighetsidrotter är inte bara bra för ryggen, utan även för hjärt-kärlsystemet, resten av kroppen och själen.

Läs nästa

Chronic Lower Back Pain

Kundservice

Frågor om produkter, storlek etc? Få svar genom att chatta med våra experter.

Fraktinformation

Fri frakt vid beställningar över 1 000 kr!

Säker betalning

"PCI-kompatibel" vilket innebär det att vi har implementerat säkerhetsåtgärder som krävs för att skydda känslig kreditkortsdata och persondata.